Vi skal produsere bærekraftig mat på en trygg måte som ivaretar de ansatte og miljøet, samtidig som det skaper verdi for samfunnet gjennom arbeidsplasser og næringsutvikling.
Våre ansatte skal ha en trygg arbeidsplass med fokus på sikkerhet, noe som er en forutsetning for å kunne operere på eksponerte lokaliteter. Arbeid i krevende værforhold kan innebære risiko og en sterk HMS-kultur og fokus på sikkerhet bidrar til å redusere risikoen for ulykker. Dette har derfor stort fokus i SalMar Aker Ocean, og er avgjørende for å sikre et trygt arbeidsmiljø.
I SalMar Aker Ocean er vi bevisste på vart ansvar utover egen aktivitet og vår påvirkningskraft gjennom verdikjeden til laksen vår. Vi er opptatte av å sikre en ansvarlig verdikjede der vi holder våre leverandører og samarbeidspartnere til de samme høye standardene som vi holder for oss selv.
SalMar Aker Ocean er en del av SalMar-konsernet og inngår dermed som en del av SalMars rapportering knyttet til Åpenhetsloven.
SalMar Aker Ocean er avhengig av tillit fra ansatte, kunder, samarbeidspartnere og samfunnet for øvrig. I tråd med våre etiske retningslinjer ønsker SalMar Aker Ocean å få kjennskap til forhold i vår virksomhet som kan være kritikkverdige. SalMar Aker Ocean har derfor en varslingskanal hvor alle ansatte, kunder, leverandører og samarbeidspartnere kan si fra om forhold som han eller hun blir kjent med som kan være kritikkverdige. Kritikkverdige forhold er brudd på lover, interne regler eller etiske normer, og kan omfatte:
Forhold som ikke omfattes av begrepet kritikkverdige forhold kan være kritikk av forhold som en arbeidstaker er uenig i kun fra sin personlige eller politiske overbevisning, interne personalkonflikter, uenighet om bemanningssituasjon eller for eksempel misnøye knyttet til egen lønn eller arbeidsoppgaver.
Vår varslingskanal driftes av rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO AS på vegne av SalMar Aker Ocean.
Du kan sende inn ditt varsel via vår elektroniske varslingskanal ved å trykke på knappen under.
Du kan også kontakte varslingsmottaket i BDO AS per telefon på +47 970 86 000 (man-fre, 09-15), ved personlig oppmøte hos BDO AS i Vika Atrium i Oslo, eller brev til BDOs varslingsmottak, Postboks 1704 Vika, 0121 Oslo.
Alle henvendelser blir tatt på alvor og behandles så fort som mulig. Varslingssaker er som utgangspunkt konfidensielle, og varslingskanalen kan benyttes uten frykt for represalier.
Ditt varsel bør inneholde følgende informasjon:
Det er mulig å varsle anonymt. Ved anonym varsling kan det være begrensninger for hvordan, og i hvilken grad varselet kan følges opp. Dette gjelder både av hensyn til varsleren og av hensyn til den det varsles om. Det kan også være begrensinger i muligheten for varslingsmottaket å stille oppfølgingsspørsmål og til å gi tilbakemelding til varsleren.
Dersom du varsler anonymt, vil ikke SalMar Aker Ocean eller BDO AS ha mulighet til å spore din identitet.